Liceum Ogólnokształcące nr XI
we Wrocławiu

Aktualności

Wycieczka po Ostrowie Tumskim

We wtorek 21.06.2022 klasa 1C miała lekcje historii w terenie. Rozpoczęliśmy od pl. Biskupa Nankiera, średniowiecznego orędownika polskości Śląska w XIV.

Szczególną uwagę skupiliśmy na Ścieżce Historii Wrocławia, do której wciąż dochodzą nowe "cegiełki". Miasto żyje i rozwija się...Zwiedziliśmy Mauzoleum Piastów Śląskich i kościół Świętej Klary w którego podziemnych ach spoczywają szczątki Anny, żony księcia Henryka Pobożnego, który zginął w bitwie z Mongołami pod Legnicą. Wszystkie te zabytkowe nagrobki znajdują się w kompleksie Domu Zakonnego sióstr Urszulanek, przechodząc obok pozostałości Domu Panien Trzebnickich, cerkwi greko-katolickiej, mijając klasztor norbertanów, obecnie gmach uniwersytecki wydziału filologicznego, przedłużamy przez Most Piaskowy, Kościół NPM, będący najdłuższym wrocławskim kościołem. Kościół ten ufundowany został przez potomków najsłynniejszego średniowiecznego wielmoży śląskiego Piotra Własta, któremu legenda przypisuje 77 fundacji koscielnych. Bulwar obok, nad brzegiem Odry nosi imię Piotra Własta. Trzez Most Tumski dostaliśmy się na najstarsza część miasta -Ostrow Tumski. To tutaj znajdował się gród książęcy, tu został wybudowany główny kościół miasta- Katedra pod wezwaniem Jana Chrzciciela, Patrona Miasta. Cały Ostrów Tumski jest w zasadzie miejscem poświęconym chrzescijanstwu- stąd jego nazwa- Wyspa Kościołów. Tu, w Muzeum Archidiecezjalnym znajduje się, skradziony w 1945 i odnaleziony po latach słynny obraz Cranacha Starszego "Madonna pod Jodłami" a w katedrze odzyskany srebrny ołtarz. Nasza wycieczkę zakończył wjazd na wieżę widokową katedralną i podziwianie panoramy miasta. Jest na co popatrzeć. I choć wiał niemiłosiernie wiatr na górze przyjęliśmy to za symboliczny "wiatr we włosach"- zapowiedź zasłużonych wakacji. Wrócimy tu znów jesienią, choćby po to, by obejrzeć zamknięte teraz z powodu remontu kaplice katedralne. Kochani, wszystkim życzymy udanych wakacji